De schooldeuren en de deuren van de BSO gaan weer open, maar ze mogen zelf in overleg met elkaar en met de MR bepalen hoe. Wij krijgen hier veel vragen over binnen vanuit ouders en MR-leden en willen graag een aantal mogelijke oplossingen aandragen.
Eerst even wat feiten en uitgangspunten op een rij:
- Op scholen krijgen 100% van de kinderen 50% van de tijd fysiek onderwijs.
- De kinderen worden verdeeld in twee groepen, waarbij broertjes en zusjes zoveel mogelijk in dezelfde groep zitten, zodat het aantal contactmomenten tussen volwassenen klein blijft en ouders niet de hele tijd heen en weer hoeven.
- Kinderen mogen niet van groep veranderen en ouders niet de hele tijd heen en weer hoeven
- Op dagen dat kinderen naar school gaan, mogen ze ook naar de BSO. Op andere dagen niet.
- De lestijden blijven hetzelfde.
- Kinderen gaan niet naar huis tijdens de pauze om ook weer het aantal contactmomenten te en daarmee de kans op besmettingen te verkleinen.
- Noodopvang voor ouders met een cruciaal beroep en kwetsbare kinderen gaat door.
- Er worden geen schoolreisjes of andere activiteiten buiten de deur gepland.
Hoe maak je twee groepen?
Dit kan op drie manieren;
- op alfabet
- op leeftijd
- voorkeur van de ouders.
Onze voorkeur heeft optie 1, omdat dan alle kinderen uit 1 gezin op dezelfde dag naar school en de BSO kunnen. Ouders die werken, hebben dan meer ruimte om dat te doen. Ook al hebben sommige ouders nog een kind op het kinderdagverblijf en komen die dagen misschien niet overeen.
Het alternatief, twee groepen obv leeftijd, kan binnen gezinnen lastig zijn en vormt ook voor de BSO een probleem omdat jongere kinderen veel intensiever gebruik maken van de BSO dan de oudere kinderen. Dan zitten die groepen dus snel alweer vol. De laatste optie zorgt voor heel veel planning en maakt het extreem lastig.
Hoe ga je die groepen indelen?
Er zijn drie opties:
a. Dagdelen
De helft van de kinderen komt ’s morgens naar school en de andere helft ’s middags.
De voor- en nadelen op een rijtje:
Voordeel:
– Alle kinderen gaan elke dag naar school.
Nadelen zijn:
- Ouders hebben géén hele werkdag
- Ouders moeten veel halen en brengen en daardoor ontstaan veel contactmomenten tussen volwassenen.
- Voor de BSO kan dit niet.
- Voor leerkrachten moeilijk te combineren thuisonderwijs.
- Je moet vaak schoonmaken tussen de groepen door.
Wat ons betreft is dit geen optie! Het heeft te veel nadelen en voor de BSO is het niet uitvoerbaar. Ook minister Slob is het met ons eens!
b. Dag-op en dag-af
In dit geval gaat 50% van de school op maandag, de andere 50% op dinsdag, dan weer woensdag enzovoort. Deze variant heeft een omloop van steeds twee weken.
Voordelen:
– Ouders hebben een hele werkdag tot hun beschikking
– Minder verkeersbewegingen en contactmomenten.
– Goed te combineren met bso
Nadeel:
- Voor leerkrachten moeilijk te combineren thuisonderwijs.
- Voor kinderen wat onrustig.
c. Dag-op en dag-af met tussendag
Dit is dezelfde optie als nummer twee, maar op woensdag of vrijdag bijvoorbeeld komen de kinderen niet naar school. Die dag gebruiken de leerkrachten om huiswerkpakketten te maken, zaken voor te bereiden e.d. Om ouders te faciliteren in hun vaste werkdagen kan een om de week van dagen worden gewisseld.
Voordelen:
- Ouders hebben een hele werkdag.
- Minder verkeersbewegingen en contactmomenten.
- Goed te combineren met BSO
- Vaste dagen voor kinderen
- Heldere structuur.
- Minder werkdruk voor leerkrachten.
Nadeel:
- School haalt de 50% (contact) uren misschien niet. Daar tegenover staat dat de kwaliteit (van met name het afstandsonderwijs) waarschijnlijk beter is.
Wat kunnen ouders doen?
Om het aantal contactmomenten tussen volwassenen laag te houden, stellen wij het volgende voor. Dit geldt voor scholen en BSO’s:
- Ouders komen niet op het (school-)plein of in de bso/school, dus ook niet in de bso als deze in de school gevestigd is.
- BSO’s en scholen wijzen een plek aan waar de kinderen kunnen worden gebracht en worden opgehaald.
- Slechts 1 ouder/ verzorger komt halen of brengen.
- De inzet van ouders op school is nu niet mogelijk.
Wil je meer informatie?
Meer informatie kan je vinden op de volgende websites: